Yönetim Sistemi Nedir?

Yönetim sistemleri bir kuruluşun sistematik hareket etmesi için süreçlerinin sorunsuz ve etkin planlanmasını sağlayarak etkili sonuçlar elde etmeleri için yapılarını ve süreçlerini organize etmelerinin yollarını tanımlar. Etkili bir yönetim sistemi, kuruluşun politikalarını, prosedürlerini ve süreçlerini yöneterek ve sistemlerinin sürdürülebilirlik ve iyileştirmeye odaklanmasını sağlamak için tasarlanarak sürekli değişen koşullara uyum sağlamayı kolaylaştırırlar.

Neden Yönetim Sistemi Belgesi alınmalı? / Kuruluşlar neden yönetim sistemi belgesi alıyor?

Bir yönetim sistemi belgelendirmesine sahip olmak; ilgili standardın gereklerine uyduğunuzun, politika ve hedeflerinizi gerçekleştirebildiğinizin, etkin ve verimli çalıştığınızın, süreçlerinizi sürekli iyileştirdiğinizin kanıtıdır.

Kuruluşlar, yönetim sistemlerinin doğru işleyişini kontrol etmek, üretim ve hizmet gerçekleştirme sırasında üçüncü bir gözle fark edilmeyen sorunları önlemek için üçüncü taraf denetim hizmetlerini alarak yönetim sistemlerini sertifika ile güçlendirmek isteyebilirler.

Bu nedenle üçüncü taraf sertifikasyonu veya uygulamalarınızı yönetim sistemleri standartlarının gerekliliklerine göre denetleyen bağımsız bir belgelendirme kuruluşu, müşterilerinize, tedarikçilerinize, iş ortaklarınıza ve diğer paydaşlarınıza standardı doğru uyguladığınızı bildirmenin en iyi yoludur.

Yönetim Sisteminin faydaları nelerdir?

Araştırmalara göre, ulusal ve uluslararası kabul edilen standartlarda belirtildiği gibi en iyi uygulamaları benimseyen ve uygulayan kuruluşların önemli faydalar sağladığı görülmektedir.

Yönetim sistemleri, kuruluşların en iyi uygulamaları benimseyerek ve sertifikalandırma yoluyla uygun şekilde kurulduklarını doğrulayarak bu faydaları sağlamalarına olanak tanır:

  • Ulusal ve uluslararası standartlara ve resmi yönetmeliklere uyum
  • Müşteri taleplerine ve gereksinimlerine en iyi şekilde çözümler üretilmesine
  • Kuruluşun operasyonlarını iyileştirmesinde, riski yönetmesine yardımcı olmasına
  • Organizasyonu büyüterek müşteri erişimini genişleterek, memnuniyetin sağlanmasında
  • İlgili taraflarda güven sağlamasında yardımcı olabilir.

ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi

Dünyada çapında uygulanan birçok standardın temelini oluşturan ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Standardı, müşteri odaklı bir temel kalite yönetim sistemi olarak farklı sektörler tarafından kabul görmüş ve dünyanın birçok ülkesinde kamu ve özel kurumlar tarafından uygulanmaktadır.

ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi; bir kuruluşun operasyonel süreçlerde verimliliği arttırmasını, paydaşlarının güvenini sağlamasını ve müşteri gereksinimlerine ve yasal mevzuatlara uygun ürün veya hizmet verebilecek düzeyde olduklarını kanıtlamalarını sağlar.

ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi nedir?

Küresel alanda en yaygın kalite yönetim standardı olan ISO 9001, kuruluşunuza değer katan genel bir yönetim sistemi standardıdır.

Kuruluşların hizmet ve performans yönetimi kalitelerini artırmayı sağlayan ISO 9001 standardı, kuruluşunuzun faaliyet alanı ne olursa olsun, herhangi bir sektör için kalite yönetiminizde uygulamanız gereken çok sayıda önemli özellikle ilgili gereklilikleri sunar. Bu gereklilikler; kuruluşlarda tasarım aşamasından başlayarak üretim, pazarlama ve satış sonrası hizmetlere kadar tüm aşamaları kapsayan ve sürekli gelişmeyi hedefleyen Kalite Yönetim Sisteminin uygulanmasıyla sağlanır.

ISO 9001 Kalite Yönetim Sisteminin kuruluşunuza faydaları nelerdir?

Etkin bir şekilde işleyişe sahip yönetim sistemi, her bir şirketin yapısının müşterinin özel ihtiyaçlarına ve spesifikasyonlarına uyacak şekilde hassas bir biçimde düzenlenmesini sağlar. Çalışma prosedürleri de bu sayede herkesin faydalanmasını sağlayacak şekilde esnek bir biçimde tasarlanabilir.

ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemini uygulayan kuruluşların avantajları;

  • Kuruluşta kalite anlayışının gelişimi,
  • Kârın, verimliliğin ve pazar payının artması,
  • Etkin bir yönetimi,
  • Süreçlerin iyileştirilmesi yoluyla daha iyi maliyet etkinliği,
  • Kuruluş içi iletişimde iyileşmeyi,
  • Tüm faaliyetlerde geniş izleme ve kontrolü,
  • İadelerin azalması,
  • Müşteri şikayetinin azalması, memnuniyetin artması,
  • Ulusal ve uluslararası düzeyde uygulanabilirliği sağlamaktadır.

Sertifikasyonun hedef grupları

ISO 9001’e göre hazırlanan bir Kalite Yönetim Sistemi, hem ulusal hem de uluslararası bazda her boyuttan modern işletme için uzmanlıklarını ve verimliliklerini sergileyebilecekleri ideal bir ortam sunar. Dahili iş süreçleri, sorumluluklar ve yetkinlikler göz önüne alınır ve müşteriler ve iş ortaklarıyla birlikte çalışırken uygulanacak süreçler belirlenir. Bu standartlar, sektörü ne olursa olsun, hem üretim yapan hem de servis sunan tüm işletmelere uygulanabilir.

ISO 9001 Belgesi nasıl alınır?

Kuruluşunuzun, ISO 9001bKalite Yönetim Sistemi Belgesine sahip olmak için belli adımları gerçekleştirmiş olması gerekmektedir. Bunun için, öncelikle kuruluşunuzun hedef ve ihtiyaçları belirlenmelidir. Bunların ardından, ISO 9001 standardına uygun bir Kalite Yönetim Sistemi (KYS) kurmak, bu belgeyi almanın temel şartıdır. Ancak KYS kurmak yeterli değildir, bu sistemin bir de kullanılabilir ve sürdürülebilir olması gerekmektedir. Etkin kalite yönetim sistemi uygulamak birinci şart iken; kurulan bu sistemin sertifikalı bir denetçi veya denetçiler tarafından kontrol edilmesi gerekmektedir.

Kuruluşların ISO 9001 belgesi almak için yapmaları gerekenler;

  • En son ISO 9001 standardı ilkelerine uygun bir kalite yönetim sistemi oluşturmak ve uygulamak
  • Kalite Yönetim Sistemi (KYS) performansını en son ISO 9001 standardına göre değerlendirmek için akredite ve onaylı bir Kuruluş tarafından bir denetim yaptırmak

KYS performansınızın en son ISO 9001 standardına göre değerlendirilmesi başarı ile tamamladığınızda ISO 9001 belgenizi alabilirsiniz. ISO 9001 belgesinin geçerlilik süresi 3 yıldır. Kuruluşunuzda, her 3 yılda bir yeni kontrol ve denetimler uygulanır.

ISO 9001 Belgesi almak için kuruluşunuzdan talep edilen evraklar nelerdir?

Kuruluşunuzun ISO 9001 Belgesi alması için aşağıdaki belgeleri sağlaması gerekmektedir;

  • SGK Bildirgesi
  • Vergi Levhası
  • Ticaret Sicil Gazetesi
  • Faaliyet Belgesi
  • İmza Sirküsü
  • Resmi Çalışan Listesi
  • Faaliyet Sektörünüze Göre Kapasite Raporu
  • Üretim İzni
  • Belgelendirme Sözleşmesi

ISO 9001 Sertifikalandırma Süreci

Sunulan bilgiler doğrultusunda FQC STANDARD’ ın teklifi

Teklifin onaylanması

Mevcut durumun yerinde değerlendirilmesi

  1. Aşama Tetkiki: Hazırlığın belirlenmesi

Tetkikin planlanması

  1. Aşama Tetkiki: Sertifikasyon

Uygunsuzluk yönetimi (gerekiyorsa)

Sertifikasyon sürecinin yayını

Yıllık gözetim tetkikleri,

Yeniden belgelendirme