Kaldırma İletme Ekipmanları

Yatay eksende, dikey eksende veya hem yatay hem de dikey eksende hareket ederek bir yükün yerini değiştirmeye yarayan ekipmanlardır.

Diğer tüm makine ekipmanları gibi kaldırma iletme ekipmanları da bakıma ihtiyaç duyar. Bakımlarının takip edilmesi ile ekipmanın verimli ve güvenilir çalışması sağlanmış olur. Ayrıca yükleri ilk üretildiği gündeki gibi güvenli bir şekilde taşıyabildiğini test etmek için dinamik ve statik testlere tabi tutulur.

Kaldırma iletme ekipmanları; vinçler, endüstriyel taşıma araçları, kaldırma aksesuarları, platformlar, servis ve inşaat asansörleri ve iskeleler olmak üzere gruplandırılabilir.

Periyodik kontroller 1973 yılında yayınlanan İş Sağlığı ve Güvenliği Tüzüğü ile başlamış 20.06.2012 tarihinde yayınlanan 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve buna bağlı olarak 25.04.2013 yılında yayınlanan İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği ile daha detaylı olarak ele alınmıştır. Tüzükte daha önce ele alınmış konular genel hatları çizilmiş, periyodik kontrole genel bir bakış ve perspektifle yaklaşılmıştı. Yönetmelik ile birlikte, periyodik kontrole yaklaşım daha profesyonel hale getirilmiş olup bu alandaki ilerlemeler hız kesmeden devam etmiştir.

18.02.2022 tarihinde yayınlanan İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile beraber köklü değişiklikler olmuştur. Bu değişiklikler ile;

  • Kaldırma sistemlerinde ilk kullanımda, ağır bakım onarım sonrası, 3. Yıl kontrollerinde ekipman maksimum kaldırma kapasitesi baz alınarak elektrikli ekipmanlarda statik deney yükü 1,25 katı, manuel ekipmanlarda statik deney yükü 1,5 katı olacak şekilde kullanılmalıdır. Dinamik testler ise 1,1 katı test yükü ile yapılmalıdır. Standardında periyodik kontrolüne ilişkin aksi bir durumdan söz ediyor ise standarda uyulmalıdır. 1. Yıl ve 2. Yıl kontrollerinde ise ekipman işletme kapasitesindeki bir yük ile yük testine tabi tutulmalı, yük testinde fonksiyonlarının tamamı test edilmelidir.
  • Yapılacak tahribatsız muayenelerin gerekçeli kararı ile beraber periyodik kontrol raporlarının ekinde verilecek, tahribatsız muayeneyi gerçekleştiren kişi TS EN ISO 9712 standardına uygun seviye 2 olmalıdır. Uygulanacak tahribatsız muayene yük testine alternatif olarak ilgili standardında verilen bir muayene yöntemi olmalıdır. (Bu kısım önemli; ilgili standardında yük testinin yerine geçebileceği belirtilen bir yöntem ile tahribatsız muayene gerçekleştirilmelidir.)
  • Kaldırma aksesuarlarına ilişkin gelen hüküm ise; elektrikli bir ekipman ile kullanılan kaldırma aksesuarlarının periyodik kontrolünde 1,25 katı deney yükü ile test edilirken, manuel kaldırma ekipmanları ile kullanılan kaldırma aksesuarları periyodik kontrolünde 1,5 katı yük ile test edilmelidir. Kaldırma aksesuarına mapa, sapan, kurt ağzı, kıskaç, vakumlu kaldırıcı, manyetik kaldırıcı vb. örnek olarak verilebilir.
  • İş ekipmanı periyodik kontrolünde imal edildiği yıldaki güncel standart dikkate alınır. Ekipmanın güncel standarda uyumlaştırılabilmesi durumunda güncel standart dikkate alınmalıdır. Eğer ekipmanın imal edildiği yıla ait bir standart yok ise yayımlanan ilk standart dikkate alınmalıdır.

Vinçler

Vinçler kaldırma operasyonunda vazgeçilmez, oldukça yoğun olarak kullanılan ekipmanlardır. Vinçler çalışma şekilleri açısından farklı başlıklar altında incelenmektedirler. Gelişen teknoloji ve özel ihtiyaçlara göre tasarlanan çok farklı vinç sistemlerine rastlanmaktadır. Vinçlerin sınıflandırılmasındaki kaynak standart TS ISO 4306-1’dir. Vinçler genel olarak benzer sistemlere sahip olduğundan genel hatları ile benzer kontrol kriterlerine sahip olsalar bile vinçlere özel bazı farklı standartlar ve farklı gereklilikler bulunmaktadır. Vinçlerin periyodik muayenelerini yaptırırken bu farklılıkları dikkate alacak şekilde muayene kuruluşundan talep etmelisiniz.

Platformlar

Platformlar insanların ve beraberinde taşıdıkları yüklerin yükseltilmesi ve yüksekte çalışmaların yapılabilmesi için kullanılan kaldırma ekipmanı türüdür. Platformlar çalışılan sahaya ve yapılan işe özel olarak üretilen ve yüksek güvenlik donanımlarına sahip iş ekipmanlarıdır.

Platformlar standartlar ve literatürlere göre üç farklı ana başlık altına toplanmaktadırlar. Bunlar; sütunlu çalışma platformu, yükseltilebilen seyyar iş platformu ve asılı erişim donanım.

Gezer Köprülü Vinç

Gezer köprülü vinçler kaldırma iletme grubunda sıkça karşılaşılan ekipmanlardır. Çalışma şekline göre bu adı almıştır. İki destek çizgisi üzerinde çalışan bu ekipman kurulu olduğu alanın her noktasına hizmet verebilmektedir. TS ISO 4306-1 standardına bakıldığında Crane olarak adlandırılan ekipmandır. Bir hol üzerine tek gezer köprülü vinç kurulabileceği gibi birden fazla gezer köprülü vinçte kurulabilmektedir. Birden fazla vinç kurulması durumunda ek güvenlik önlemleri alınmalı, bu önlemler vinçlerin hızı, kaldırma kapasitesi vb. durumlar göz önüne alınarak yapılmalıdır.

Monoray Vinç

Monoray vinçler üretim hatlarında sıkça karşılaşılan ekipman türlerinden biridir. Adından da anlaşılacağı üzere tek ray üzerine yerleştirilen bir araba gurubundan oluşmaktadır. Ray ekseni üzerinde bulunan alanlarda yük kaldırma indirme ve ray boyunca yatay olarak taşıyabilen vinç sistemleridir. Bu ekipmanda ray ekseninden kaçık bir kaldırma işlemi uygulandığında vincin raydan çıkması vb. olumsuz durumlar oluşabilmektedir. Özellikle cephe dışına kadar çıkarak hizmet veren vinç sistemlerinde iniş mahalline ilişkin ek önlemler alınmalıdır.

Portal Vinç

Gezer köprülü vince benzeyen farklı olarak zemin üzerine yerleştirilmiş ray üzerinde destek ayak sistemi ile birlikte hareket eden vinç sistemleridir. Gezer köprülü vinçler genel olarak kapalı alanlarda kullanılmasına karşın portal vinçler açık sahalarda daha yaygın olarak kullanılmaktadırlar. Portal vinçler çalışan yoğunluğu olan sahalarda uygulanırken ek güvenlik önlemleri alınmalı, örneğin; köprü hareketini sınırlandıran ışın tipi algılama sistemleri ile alan taraması vb.

Mobil Vinç

Mobil vinçler farklı sahalara hizmet verebilmek için kullanılan mobil sistemlerdir. Kendiliğinden kurulabilenler olduğu gibi sahada kurulan tipleri de vardır. Mobil vinçler bom tiplerine göre farklı adlandırılabilmektedirler. Örnek olarak; Kafes bomlu, teleskopik bomlu, endüstriyel mobil vinç, luffing jib bomlu vb.

Özellikle inşaat sahalarında, fabrika ve tesis kurulumlarında vb. alanlarda ağır yüklerin kaldırılması ve istenilen alana yerleştirilmesi için kullanılmaktadırlar. Periyodik kontrollerinde yük testi esnasında test yükü, denge diyagramı içinde kalan bir yük ile yapılmalıdır.

Kule Vinç

Kule vinçler; zeminden aldığı destek ile bir sütun üstünde yükselen bom kolu sayesinde çalışma alanı genişletilmiş yüksek kaldırma ekipmanlarıdır. Kendi etrafında 3600 derece dönebilmektedirler. Bu dönüş sayıları fırçasız bir kule vinç hariç sınırlandırılmaktadırlar. Tasarımına bağlı olarak çok yüksek kapasitedeki yükleri kaldırabilmektedirler. Kule vinçler çeşitli kriterlere göre farklı başlıklar altında incelenmektedirler. Bunlardan bazıları; Tepeli Kule Vinç, Tepesiz Kule vinç, Kendinden Kurulabilen Kule Vinç. Kule vinçler kurulum şartları, hava şartları (yoğun yağmur, kar, yıldırım vb.), zemin durumu gibi birçok risk değerlendirilerek önlemler alınmalıdır.

Kule vinçlerin periyodik muayeneleri öncesi kurulum raporu, halat sertifikası vb. evraklar hazır bulundurulmalıdır. Kule vinçler her yükseltme, yer değişimi vb. kurulum şartlarında değişiklikler olması durumunda periyodik muayene yenilenmelidir.

Yükleyici Kren

Yükleyici krenler seyyar olabileceği gibi sabit olarak da kurulabilen bom kollu kaldırma ekipmanlarıdır. Araç üstü yükleyici krenler mobil vinç sistemleri ile karıştırılsa da farklı kaldırma ekipmanlarıdır ve değerlendirme kriterlerinde farklılık göstermektedir. Yükleyici krenler TS EN 12999 standardı ve güncel versiyonları dikkate alarak periyodik muayeneleri gerçekleştirilmelidir. Kullanılan bom sistemi ve montajlandığı yere göre farklı isimlendirilmektedirler. Örnek olarak; Kabin arkası monte edilen, arkaya monte edilen, traktöre monte edilen, sabit kaideli, kamyonete monte edilen. Bom sistemine göre isimlendirilmesi ise; Teleskopik kol sistemi, taşıtın enine katlanabilir mafsallı kol sistemi, taşıtın boyuna katlanabilen mafsallı kol sistemi vb.

Özellikle inşaat sahalarında, fabrika ve tesis kurulumlarında vb. alanlarda ağır yüklerin kaldırılması ve istenilen alana yerleştirilmesi için kullanılmaktadırlar. Periyodik kontrollerinde yük testi esnasında test yükü, denge diyagramı içinde kalan bir yük ile yapılmalıdır.

Portal ve Ayaklı Vinç

Portla ve ayaklı vinçler genel olarak tersaneler, mermer kesimhaneleri vb. sahalarda bir ayağı yer zeminindeki bir ray üstünde, diğer ayağı binanın taşıyıcı sistemi üzerine yerleştirilmiş ray sistemi üzerinde hareket eden vinç sistemidir. Portal ve ayaklı vinçler çalışan yoğunluğu olan sahalarda uygulanırken ek güvenlik önlemleri alınmalı, örneğin; köprü hareketini sınırlandıran ışın tipi algılama sistemleri ile alan taraması vb.

Dikme Kollu Vinç

Dikme kollu vinçler bir sütuna bağlı olarak kurulmuş kol sistemleri üzerinde çalışan vinç sistemleridir. Daha çok bakım, liman sahaları ve montaj hatlarında kullanılan vinçlerdir. Dönme hareketi ve kol sistemi sayesinde oluşan tarama alanı nedeni ile pergel vinç olarak ta anılmaktadır.

Döner Kollu Vinç

Döner kollu vinçler genelde liman sahalarında sahaların da kullanılan, ray üstü çalışan kollu vinçlerdir. Moment denge diyagramı prensibiyle çalışan ekipmanlardır. Periyodik kontrollerinde yük testi esnasında test yükü, denge diyagramı içinde kalan bir yük ile yapılmalıdır. TS EN 14985 standardına göre kontrol edilmesi gerekmektedir. Dikme kollu vinçle karıştırılmaktadır. Dikme kollu vinç genellikle atölyelerde kullanılan, sabit bir dikme üzerine montajlanmış sağa sola dönme hareketi sağlayan (Pergel vinç olarak ta adlandırılır.) vinç sistemidir.

Konteyner Vinci

Liman işletmelerinde ve gümrük sahalarında konteynerlerin kaldırılması ve sevkiyatının yapılması için kullanılan vinç sistemleridir. Bu vinç sistemlerinde konteynerlerin kaldırılması için özel bağlantılar ve ekipmanlar kullanılmaktadır. Kullanılan ekipmana örnek olarak ‘’spreader’’ verilebilir. Konteyner vinçler çok yüksek kapasitelere sahip olabilirler. Bazı konteyner vinçlerinde hidrolik sistem de olabilmektedir. Bazı konteyner vinçlerinde enerji kesintilerine karşı jeneratörü vardır.

Bu ekipmanı kullanacak operatörlerin iyi bir eğitim alması gerekmektedir. Vincin periyodik kontrolü dışında bu ekipmanda bulunan operatör kabinine erişim aracı olan Crane asansörü de periyodik muayeneye tabiidir ve yılda en az bir defaya mahsus periyodik muayenelerinin yaptırılması mecburidir.

Bomlu Kaideli Vinç

Bomlu kaideli vinçler; sabit bir kaideye montajı yapılmış bom sistemine sahip vinçlerdir. Genel olarak limanlarda gemilere yükleme boşaltma için kullanılırlar. Moment denge diyagramı prensibine göre çalışırlar. Genellikle bom sistemi teleskopik bomdur. Hidrolik sistem kullanan diğer ekipmanlarda olduğu gibi fren sisteminin yanı sıra hidrolik sisteminde yükü kaldırıp askıda tutabilecek nitelikte olması gerekmektedir.

Yüzer Vinç

Bir mavna üzerine yerleştirilen, karşı ağırlık denge prensibi ile çalışan vinç sistemleridir. Genel olarak açık deniz sahalarında boru hatlarının döşenmesi, su altı inşaat çalışmaları vb. yüklerin kaldırılması için kullanılırlar. Yüzer vinçler yüksek tonajlı yükleri kaldırabilecek kapasitedeki vinçlerdir.

Periyodik kontrolünde statik deney kapasitesi katsayısı 1,3 tür. Dinamik deney katsayısı 1,1’dir.

 

Forklift

Belirli bir alan içerisinde kısa mesafelerde ürünlerin taşınması, depolanması ve istiflenmesi gibi görevleri yerine getiren iş makinesi çeşididir. Ağır yükleri kaldırabilmesi, yüksek seviyelere ürünlerin ulaştırılabilmesi, özel kaldırma aparatları ile farklı çözümler sunabilmesi, hızlı ve seri bir şekilde hareket edebilmesi, dar alanlara rahatlıkla erişebilmesi gibi sebeplerden yoğun olarak tercih edilen bir ekipmandır.

Forkliftler kaldırma sistemi olan asansörlerin değiştirilmesi, kaldırma aksesuarlarının değiştirilerek farklı kaldırma seçenekleri sunması açısından tercih edilen bir üründür. Forklift tedarik edilirken unutulmaması gereken bazı hususlara değinmek gerekirse; tedarik ederken forkliftin kullanılacağı maksimum yükseklik, maksimum yükseklikte kaldıracağı kapasite ve diğer çalışmalar da düşünülerek maksimum kaldırılacak yük miktarı, öngörülen çalışma süresi, çalışılacak sahanın kapalı ya da açık olması durumu (kapalı alanda lpg ve dizel forklit olmamalı), taşınan malzeme ve paketin özellikleri (kullanılacak ataşman, çatal boyu vb.),  kullanılacak sahada bulunan diğer unsurlar (başka taşıma ekipmanı veya yayaların olduğu bir alan ise sinyalizasyon sistemi gerekir) vb. birçok unsur göz önüne alınmalıdır. Bazı forklit parçaları opsiyonel olduğundan kullanılacak sahaya göre talep olmadığında ekipman ile saha uyumsuz olabilmekte ve kazalara yol açabilmektedir.

Forkliftler yakıt tipine göre dizel, elektrikli, LPG’ li olmak üzere 3 başlık altında incelenmektedirler.

Forkliftlerin periyodik kontrolleri İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği’ne göre yılda en az bir defa yaptırılması zorunludur. Periyodik kontrol sıklığı ekipmanın kullanım koşulları, üretici tavsiyesi, risk analizi sonuçları, ramak kala vb. durumlar göz önüne alınarak sistematik yaklaşımla belirlenmesinde fayda vardır.

Forklitlerin periyodik kontrolleri Ekipnet sistemine kayıtlı makine mühendisleri, mekantronik mühendisleri, makine veya metal eğitimi bölümü mezunu teknik öğretmenler ya da makine tekniker veya yüksek teknikerleri tarafından yapılır.

Forkliftlere zamanı geldikçe aşağıdaki yük testi uygulanmalıdır.

Birinci test Statik Test; kaldırma diyagramı içinde kalan maksimum kaldırma kapasitesine tekabül eden konumda, maksimum kaldırma yüksekliğinde yapılır. 20 tona kadar kaldırma kapasitesine sahip forkliftlerde kaçırma toleransı 10 dakika içinde 10 cm’ dir. 20 tondan daha fazla kaldırma kapasitesine sahip forkliftlerde bu tolerans 10 dakika içinde 20 cm’ dir.

İkinci test Sızdırmazlık Testi; Yine kaldırma diyagramı içinde kalan maksimum kaldırma kapasitesine tekabül eden konumda yerden 2,5 metre yükseklikte yapılmalıdır. Bu testin amacı tilt silindirlerindeki kaçak olup olmadığının ve asansör sisteminin açısal olarak stabil kalıp kalmadığının kontrolüdür. Buradaki toleransımız 10 dakika içinde maksimum 50’ dir.

Üçüncü test Dinamik Test; Yine kaldırma diyagramı içinde kalan maksimum kaldırma kapasitesine tekabül eden konumdaki yük forkliftin tüm hareketleri yaptırılarak kontroller sağlanır.

Dördüncü test ise İşletme Yük Testi. Bu testte işletme kapasitesinde bir yük ile tüm fonksiyonları yerine getirip getirmediğinin kontrolleri gerçekleştirilir.

Forkliftin FEM 4.004 standardına göre fren testlerinin yapılması, çatal açısı, çatal kalınlığı, çatallar arası yükseklik farkları, zincir uzama miktarlarının her periyodik kontrolde kontrol edilmesi şarttır. Çatallarda gerek görülürse manyetik parçacık testinin yük testine ilave olarak yapılabilir. Yük testinde veya gözle kontrol esnasında gözden kaçabilecek mikro çatlaklar tespit edilebilmektedir.

İstif Makinesi

İstif makineleri forklit ve transpaletin ulaşamadığı alan ve kapasitelere hizmet veren bir kaldırma ekipmanıdır. Transpaletler yükü yerden 1 metreye kadar kaldırabilen ekipman türleridir. Transpaletten daha fazla kaldırma yüksekliğine hizmet verebilen, forklift kadar güçlü ve seri olmayan bu ekipman forklifte nazaran daha basit ve dar alanlarda çalışabilmektedir.

İstif makineleri kaldırma sistemi olan asansörlerin değiştirilmesi, kaldırma aksesuarlarının değiştirilerek farklı kaldırma seçenekleri sunması açısından tercih edilen bir üründür. İstif makinesi tedarik edilirken unutulmaması gereken bazı hususlara değinmek gerekirse; tedarik ederken istif makinesinin kullanılacağı maksimum yükseklik, maksimum yükseklikte kaldıracağı kapasite ve diğer çalışmalar da düşünülerek maksimum kaldırılacak yük miktarı, öngörülen çalışma süresi, taşınan malzeme ve paketin özellikleri (kullanılacak ataşman, çatal boyu vb.), kullanılacak sahada bulunan diğer unsurlar vb. birçok etken göz önüne alınmalıdır.

Bu ekipmanlar karşı ağırlığın dengelemesi ile yükü kaldırabilmektedirler. İstif makinesinde birkaç çeşit asansör kullanılabilmektedir. Kullanılabilecek asansör tipi, özellikler üretici tarafından tayin edilmektedir. Eğer üretici tavsiyesine uygun olmayan bir asansör kullanılır ise kazalar kaçınılmaz olmaktadır. Örneğin üretici tavsiyesinden daha fazla kaldırma kapasitesine sahip asansör veya daha uzun bir çatal kullanılması durumunda karşı ağırlığın (karşı ağırlık kumanda, hidrolik sistem, akülerden ve bu ünitelerin bulunduğu gövdeden oluşmaktadır.) kapasitesinin yetersiz olması nedeni ile yük dengelenemeyecek ve kaza yaşanacaktır.

İstif makinelerinin periyodik kontrolleri Ekipnet sistemine kayıtlı makine mühendisleri, mekatronik mühendisleri, makine veya metal eğitimi bölümü mezunu teknik öğretmenler ya da makine tekniker veya yüksek teknikerleri tarafından yapılır.

Birinci test Statik Test; kaldırma diyagramı içinde kalan maksimum kaldırma kapasitesine tekabül eden konumda, maksimum kaldırma yüksekliğinde yapılır. Yük testine dair tolerans 10 dakikada 10 cm’ dir.

İkinci test Dinamik Test; Yine kaldırma diyagramı içinde kalan maksimum kaldırma kapasitesine tekabül eden konumdaki yük istif makinesinin tüm hareketleri yaptırılarak kontroller sağlanır.

Üçüncü test ise İşletme Yük Testi. Bu testte işletme kapasitesinde bir yük ile tüm fonksiyonları yerine getirip getirmediğinin kontrolleri gerçekleştirilir.

İstif makinesinde çatal açısı, çatal kalınlığı, çatallar arası yükseklik farkları, zincir uzama miktarlarının her periyodik kontrolde kontrol edilmesi şarttır. Çatallarda gerek görülürse manyetik parçacık testinin yük testine ilave olarak yapılabilir. Yük testinde veya gözle kontrol esnasında gözden kaçabilecek mikro çatlaklar tespit edilebilmektedir.

Transpalet

Transpaletler yaya tarafından çekilen veya güç tahrikli olarak çalışan, yükü yerden maksimum 1 metre yüksekliğe kadar kaldırabilen endüstriyel araçtır. Transpaletler tahrik sistemine göre manuel veya elektrikli olmak üzere ikiye ayrılırlar. Elektrikli transpaletlerde operatörün transpaletin seyri esnasında üzerinde durabileceği platformu olan çeşitleri de vardır.

Kaldırma sistemlerinde; ilk kullanımda, ağır bakım onarım sonrası, 3. Yıl kontrollerinde ekipman maksimum kaldırma kapasitesi baz alınarak statik deney ve dinamik deneyler uygulanmalıdır.

Transpaletlerin statik deney yükü standardı gereği maksimum kaldırma kapasitesine eşit bir yük ile maksimum kaldırma yüksekliğinde yapılmalıdır. 2014’ ten sonra üretilen transpaletlerde tolerans 10 dakikada 25 mm, 2014’ ten önce üretilen transpaletlerde tolerans 10 dakika içinde 10 mm’ yi geçmemelidir.

Transpaletlerin periyodik kontrolleri İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği’ne göre yılda en az bir defa yaptırılması zorunludur. Periyodik kontrol sıklığı ekipmanın kullanım koşulları, üretici tavsiyesi, risk analizi sonuçları, ramak kala vb. durumlar göz önüne alınarak sistematik yaklaşımla belirlenmesinde fayda vardır.

Transpaletlerin periyodik kontrolleri Ekipnet sistemine kayıtlı makine mühendisleri, mekantronik mühendisleri, makine veya metal eğitimi bölümü mezunu teknik öğretmenler ya da makine tekniker veya yüksek teknikerleri tarafından yapılır.

Değişken Erişimli Araç

Değişken erişimli araç tedarik edilirken unutulmaması gereken bazı hususlara değinmek gerekirse; tedarik ederken değişken erişimli araç kullanılacağı maksimum yükseklik, maksimum yükseklikte kaldıracağı kapasite ve diğer çalışmalar da düşünülerek maksimum kaldırılacak yük miktarı, öngörülen çalışma süresi, taşınan malzeme ve konteynerin özellikleri (kullanılacak ataşman, çatal boyu vb.),  kullanılacak sahada bulunan diğer unsurlar (başka taşıma ekipmanı veya yayaların olduğu bir alan ise sinyalizasyon, kamera sistemi gerekir) vb. birçok unsur göz önüne alınmalıdır. Değişken erişimli araç kullanılacak sahaya göre uyumsuz olabilmekte ve kazalara yol açabilmektedir.

Değişken erişimli araç periyodik kontrolleri İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği’ne göre yılda en az bir defa yaptırılması zorunludur. Periyodik kontrol sıklığı ekipmanın kullanım koşulları, üretici tavsiyesi, risk analizi sonuçları, ramak kala vb. durumlar göz önüne alınarak sistematik yaklaşımla belirlenmesinde fayda vardır.

Değişken erişimli araç periyodik kontrolleri Ekipnet sistemine kayıtlı makine mühendisleri, mekantronik mühendisleri, makine veya metal eğitimi bölümü mezunu teknik öğretmenler ya da makine tekniker veya yüksek teknikerleri tarafından yapılır.

Değişken erişimli araç de üç farklı yük testi uygulanmalıdır. Birinci test, statik test için üç farklı test yükü belirlenebilir; maksimum kaldırma kapasitesine eşit yük, maksimum kaldırma yüksekliğindeki yük, maksimum erişim mesafesindeki yüktür. Tercih edilecek yük ağırlık merkezine ve nominal kapasitesine kadar olan ağırlıktır. Statik testteki toleransımız 10 dakikada 150 mm’ dir. İkinci test dinamik deney; test yükü yerden kesilerek kaldırma, indirme, tilt hareketleri, frenleme yaptırılarak gerçekleştirilir. Üçüncü test işletme yük testi; maksimum işletme kapasitesindeki bir yük ile tüm fonksiyonları en az 10 dakika boyunda tekrarlanarak kontrol edilir.

Son test ise işletme işletme yük testi. Bu testte işletme kapasitesinde bir yük ile tüm fonksiyonları yerine getirip getirmediğinin kontrolleri gerçekleştirilir.

Caraskallar farklı hızlarda dönmesi sağlanan çarklardan oluşturulmuş palanga sistemidir. Caraskallar daha az güç kullanılarak ağır yüklerin kaldırılmasını mümkün kıldıklarından sıkça tercih edilen ekipmanlardır. Ağır bir yükün kaldırılması gereken kuvvetin az olması nedeni ile kaldırma kuvvetinin uzun süre uygulanması gerektiğinden kaldırma işlemi yavaş olmaktadır. Operatörün kullandığı tahrik zinciri ile sonsuz vida hareket ettirilir, eş merkeze bağlı birden fazla farklı çaplardaki çark sonsuz vida dişlisi ile hareketini gerçekleştirilir. Böylelikle çarklara bağlı yük kancası hareket ederek yükü kaldırır.

Zincirli sistemler halatlı sistemlere nazaran daha düşük ve yüksek sıcaklıklara dayanabildiklerinden, kimyasal etkilere karşı daha dayanıklı olduklarından tercih edilebilmektedirler.

Caraskallar tahrik sistemine göre (elektrikli, manuel, pnömatik vb.) adlandırılmaktadır. Caraskalların en sık kullanılanları elektrikli ve manuellerdir. Pnömatik caraskallar daha çok exproof alanlarda tercih edilmektedirler.

Caraskalların periyodik kontrollerinde statik deney yükü; elektrikli caraskallarda maksimum kaldırma kapasitesinin 1,25 katına eşit bir yük ile yapılmalı, manuel caraskkallarda ise maksimum kaldırma kapasitesinin 1,5 katına eşit bir yük ile yapılmalıdır.

Caraskkalların periyodik kontrollerinde dinamik deney yükü; maksimum kaldırma kapasitesinin 1,1 katına eşit bir yük ile yapılmalıdır.

Caraskallların periyodik kontrollerinde zincir, zincir çarkları, frenleme tertibatı, caraskalın bağlı olduğu konstrüksiyon sistemi, kanca vb. bölümler dikkatlice incelenmelidir. Zincirdeki ve kancadaki toleransların sağlıklı değerlendirilebilmesi için caraskala ait sicil defterinin ve sertifikaların periyodik kontrollerden önce hazır bulundurulması gerekmektedir.

Kriko çeşitli tahrik sistemleri ile bir ağır yüklerin kaldırılmasını, basınç uygulanmasını, malzemeleri desteklemek için kullanılan ekipmandır. Krikoların en çok bilinen türü araç krikolarıdır. Krikolar tahrik sistemlerine göre pnömatik kriko, hidrolik kriko, mekanik kriko, manuel kriko olarak dörde ayrılmaktadırlar.

Pnömatik krikolar; bir hava tesisatı ve kompresörden elde edilen yüksek hava basıncını kullanan krikolardır. Yüksek basınca karşı koruma önlemi ile aşırı yüke karşı önlem sağlanır.

Hidrolik krikolar; bir elektrikli pompa veya manuel olarak tahriklenen el pompası vasıtası ile oluşturulan hidrolik basıncı kullanan krikolardır. Yüksek basınca karşı koruma önlemi ile aşırı yüke karşı önlem sağlanır.

Mekanik krikolar; sonsuz vida dişli sisteminin bir motor vasıtası ile tahrik edilmesi sonucu kaldırma işlemi yapan krikolardır. Özellikle lokomotif vb. ağır yüklerin kaldırılmasında 4-6-8 adetten oluşan kriko gruplarının eş zamanlı çalıştırılması ile oluşan kaldırma operasyonlarında kullanılmaktadırlar.

Manuel Krikolar en çok karşılaşılan kriko çeşitleridir. Araç krikoları, pehlivan krikolar örnek gösterilebilirler. Sonsuz vida veya dişli sistemlerin el ile tahrik edilmesi sayesinde ağır yükler küçük kuvvetlerin uygulanması ile kaldırılabilmektedir.

Krikoların periyodik kontrollerin de statik deneyleri; maksimum kapasitesinin 1,25 katı yük ile, manuel tahrik edilen krikolar 1,5 katı yük ile test edilmelidirler. Dinamik deneyi ise; maksimum kaldırma kapasitesinin 1,1 katı yük ile test edilmelidir. Krikoların periyodik kontrolleri İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği’ne göre yılda en az bir defa yaptırılması zorunludur. Periyodik kontrol sıklığı ekipmanın kullanım koşulları, üretici tavsiyesi, risk analizi sonuçları, ramak kala vb. durumlar göz önüne alınarak sistematik yaklaşımla belirlenmesinde fayda vardır.

Krikoların periyodik kontrolleri Ekipnet sistemine kayıtlı makine mühendisleri, mekantronik mühendisleri, makine veya metal eğitimi bölümü mezunu teknik öğretmenler ya da makine tekniker veya yüksek teknikerleri tarafından yapılır.

Krikolar; ilk kullanımda, ağır bakım onarım sonrası, 3. Yıl kontrollerinde ekipman maksimum kaldırma kapasitesi baz alınarak statik deney ve dinamik deneyler uygulanmalıdır.

Diğer kalan sürelerde ekipman işletme kapasitesindeki bir yük ile yük testine tabi tutulmalıdır. Yük testinde fonksiyonlarının tamamı test edilmelidir. Yani kaldırma, indirme vb. tüm hareketler yaptırılmalı ve güvenli olup olmadığı kontrol edilmelidir.

Krikoların bakım onarım sicil defterlerine işlenen periyodik kontrol süreçleri incelenerek hangi zaman periyodunda olduğu tayin edilip statik ve dinamik testlerin zamanı ve işletme yük testi zamanı belirlenmeli ve ona göre uygulanmalıdır.

FQC Standard olarak başta Ankara, İzmir, İstanbul, Adana olmak üzere Türkiye’nin her bir köşesine uzman kadromuz ve geniş ağımız ile periyodik kontrol hizmeti vermekteyiz. İş ekipmanı kaynaklı kazaların önüne geçebilmek için ekipman, tesis ve tesisatların periyodik kontrollerinin yaptırılması gereklidir. Konusunda uzman, güncel mevzuat ve standartlara hâkim, gelişen teknolojileri takip eden, risk temelli yaklaşım sunabilen FQC Standard ekibine güvenebilirsiniz.

Taşıt kaldırma donanımları adından da anlaşılacağı gibi taşıtların kaldırılması için kullanılan kaldırma ekipmanıdır. Park liftleri ise park alanlarına daha fazla araç park edilebilmesi, alanın verimli kullanılması için kullanılan lift sistemleridir.

Taşıt kaldırma donanımları tahrik sistemine göre hidrolik ve mekanik olmak üzere iki başlık altında incelenmektedir. Taşıt kaldırma donanımları yapısına göre sütunlu ve makaslı olmak üzere de ikiye ayrılmaktadırlar. Sütunlu taşıt kaldırma donanımları çift sütun ve dört sütunlu olarak ta adlandırılmaktadırlar.

Mekanik taşıt kaldırma donanımları sonsuz vida dişli sistemi üzerindeki somuna bağlanmış kollar ile taşıt kaldırmaktadır. Güvenlik sistemi olarak yedek somun (güvenlik somunu) kullanılmaktadır. Mekanik kaldırma sistemi sütunlu taşıt kaldırma donanımlarında uygulanmaktadır.

Hidrolik taşıt kaldırma donanımları hidrolik pistona hidrolik pompa sisteminden sağlanan basınç ile kaldırma işlemi yapmaktadır. Hidrolik taşıt kaldırma donanımları makaslı veya sütunlu taşıt kaldırma donanımlarında kullanılabilmektedirler. Sütunlu taşıt kaldırma donanımlarında hidrolik sistem kullanılmış ise güvenlik donanımı otomatik kilitleme tertibatı ve halat gevşeme kontak sistemi kullanılır. Makaslı taşıt kaldırma donanımlarında ise boru patlama valfi (Repture valf) ve ikinci bir destek pistonu ile güvenlik donanımı devresi sağlanmış olmaktadır.

Taşıt kaldırma donanımlarının ve park liftlerinin periyodik kontrollerin de statik deneyleri; maksimum kapasitesinin 1,25 katı yük ile test edilmelidirler. Dinamik deneyi ise; maksimum kaldırma kapasitesinin 1,1 katı yük ile test edilmelidir. Taşıt kaldırma donanımlarının periyodik kontrolleri İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği’ne göre yılda en az bir defa yaptırılması zorunludur. Periyodik kontrol sıklığı ekipmanın kullanım koşulları, üretici tavsiyesi, risk analizi sonuçları, ramak kala vb. durumlar göz önüne alınarak sistematik yaklaşımla belirlenmesinde fayda vardır.

Taşıt kaldırma donanımlarının ve park liftlerinin periyodik kontrolleri Ekipnet sistemine kayıtlı makine mühendisleri, mekantronik mühendisleri, makine veya metal eğitimi bölümü mezunu teknik öğretmenler ya da makine tekniker veya yüksek teknikerleri tarafından yapılır.

Taşıt kaldırma donanımları ve park liftlerinin; ilk kullanımda, ağır bakım onarım sonrası, 3. Yıl kontrollerinde ekipman maksimum kaldırma kapasitesi baz alınarak statik deney ve dinamik deneyler uygulanmalıdır.

Diğer kalan sürelerde ekipman işletme kapasitesindeki bir yük ile yük testine tabi tutulmalıdır. Yük testinde fonksiyonlarının tamamı test edilmelidir. Yani kaldırma, indirme vb. tüm hareketler yaptırılmalı ve güvenli olup olmadığı kontrol edilmelidir.

Taşıt kaldırma donanımlarının ve park liftlerinin bakım onarım sicil defterlerine işlenen periyodik kontrol süreçleri incelenerek hangi zaman periyodunda olduğu tayin edilip statik ve dinamik testlerin zamanı ve işletme yük testi zamanı belirlenmeli ve ona göre uygulanmalıdır.

Hareketli Yükleme Rampası:

Hareketli yükleme rampaları sevkiyat sahalarında kullanılan, yükleme zemin seviyesi ile binaya yanaşan araç arasında geçişi sağlamak için kullanılan yükseklik ayarlı bir platform çeşididir. Hareketli yükleme rampaları sayesinde bina ile araç arasındaki yükseklik ve yatay açıklık nedeni ile sevkiyat araçlarının (forklift, transpalet vb.) geçişine engel olan unsurlar ortadan kaldırılmış olmaktadır.

Hareketli yükleme rampaları hidrolik güç ile tahrik edilmektedir. Hareketli yükleme rampaları sanıldığının aksine yükü kaldırmaz, sadece kendi platformu ve şasi ağırlığını kaldırmak için tasarlanan bir hidrolik sisteme sahiptir. Üzerinde yazan kapasite bina ve araç arasına köprü pozisyonunda araç ve binadan aldığı destekler ile şasinin dayanabileceği yük miktarını belirtmektedir.

Hareketli yükleme rampalarının mobil olarak kullanılan çeşitleri de vardır. Bir çekici vasıtası ile hareket ettirilir. Sevkiyat aracı ile zemin arasındaki yükseklik farkına göre ayarlanarak yükün araçtan indirilmesi için zemin ile sevkiyat aracı arasında rampa vazifesi görür.

Hareketli yükleme rampasının periyodik kontrollerin de statik deneyleri; maksimum kapasitesinin 1,25 katı yük ile test edilmelidirler. Dinamik deneyi ise; maksimum kaldırma kapasitesinin 1,1 katı yük ile test edilmelidir. Hareketli yükleme rampasının periyodik kontrolleri İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği’ne göre yılda en az bir defa yaptırılması zorunludur. Periyodik kontrol sıklığı ekipmanın kullanım koşulları, üretici tavsiyesi, risk analizi sonuçları, ramak kala vb. durumlar göz önüne alınarak sistematik yaklaşımla belirlenmesinde fayda vardır.

Hareketli yükleme rampasının periyodik kontrolleri Ekipnet sistemine kayıtlı makine mühendisleri, mekantronik mühendisleri, makine veya metal eğitimi bölümü mezunu teknik öğretmenler ya da makine tekniker veya yüksek teknikerleri tarafından yapılır.

Hareketli yükleme rampasının; ilk kullanımda, ağır bakım onarım sonrası, 3. Yıl kontrollerinde ekipman maksimum kaldırma kapasitesi baz alınarak statik deney ve dinamik deneyler uygulanmalıdır.

Diğer kalan sürelerde ekipman işletme kapasitesindeki bir yük ile yük testine tabi tutulmalıdır. Yük testinde fonksiyonlarının tamamı test edilmelidir. Yani kaldırma, indirme vb. tüm hareketler yaptırılmalı ve güvenli olup olmadığı kontrol edilmelidir.

Hareketli yükleme rampasının bakım onarım sicil defterlerine işlenen periyodik kontrol süreçleri incelenerek hangi zaman periyodunda olduğu tayin edilip statik ve dinamik testlerin zamanı ve işletme yük testi zamanı belirlenmeli ve ona göre uygulanmalıdır.

FQC Standard olarak başta Ankara, İzmir, İstanbul, Adana olmak üzere Türkiye’nin her bir köşesine uzman kadromuz ve geniş ağımız ile periyodik kontrol hizmeti vermekteyiz. İş ekipmanı kaynaklı kazaların önüne geçebilmek için ekipman, tesis ve tesisatların periyodik kontrollerinin yaptırılması gereklidir. Konusunda uzman, güncel mevzuat ve standartlara hâkim, gelişen teknolojileri takip eden, risk temelli yaklaşım sunabilen FQC Standard ekibine güvenebilirsiniz.

Kuyruktan Kaldırıcı:

Kuyruktan kaldırıcı ekipmanlar sevkiyat aracı arkasında yükleme-indirme zemini ile sevkiyat aracı zemini arasındaki yükseklik farkını ortadan kaldırmak için kullanılan hidrolik kaldırma sistemidir. Sevkiyat aracına bağlı olması sayesinde istenilen yere yükün indirilmesi veya sevkiyat aracına yükün taşınması mümkün olmaktadır. Katlanabilen kapak sistemi yapısı ile trafikte ek bir risk yaratmadan kullanılabilen bir ekipmandır.

Kuyruktan kaldırıcılar çalışma şekli ve yapısına göre farklı başlıklar altında tanımlanmaktadırlar; Dış paralel kenar mekanizmalı, dış sütun mekanizmalı, teleskopik, dış mekanizmalı, dış mekanizmalı çekilebilen tip vb.

Kuyruktan kaladırıcı sevkiyat aracının ruhsatına işlenmiş olmalı veya projelerinin ve onaylarının dosyalarının bulundurulması gerekmektedir.

Kuyruktan kaldırıcının periyodik kontrollerin de statik deneyleri; maksimum kapasitesinin 1,25 katı yük ile test edilmelidirler. Dinamik deneyi ise; maksimum kaldırma kapasitesinin 1,1 katı yük ile test edilmelidir. Kuyruktan kaldırıcının periyodik kontrolleri İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği’ne göre yılda en az bir defa yaptırılması zorunludur. Periyodik kontrol sıklığı ekipmanın kullanım koşulları, üretici tavsiyesi, risk analizi sonuçları, ramak kala vb. durumlar göz önüne alınarak sistematik yaklaşımla belirlenmesinde fayda vardır.

Kuyruktan kaldırıcının periyodik kontrolleri Ekipnet sistemine kayıtlı makine mühendisleri, mekantronik mühendisleri, makine veya metal eğitimi bölümü mezunu teknik öğretmenler ya da makine tekniker veya yüksek teknikerleri tarafından yapılır.

Kuyruktan kaldırıcının; ilk kullanımda, ağır bakım onarım sonrası, 3. Yıl kontrollerinde ekipman maksimum kaldırma kapasitesi baz alınarak statik deney ve dinamik deneyler uygulanmalıdır.

Diğer kalan sürelerde ekipman işletme kapasitesindeki bir yük ile yük testine tabi tutulmalıdır. Yük testinde fonksiyonlarının tamamı test edilmelidir. Yani kaldırma, indirme vb. tüm hareketler yaptırılmalı ve güvenli olup olmadığı kontrol edilmelidir.

Kuyruktan kaldırıcının bakım onarım sicil defterlerine işlenen periyodik kontrol süreçleri incelenerek hangi zaman periyodunda olduğu tayin edilip statik ve dinamik testlerin zamanı ve işletme yük testi zamanı belirlenmeli ve ona göre uygulanmalıdır.

FQC Standard olarak başta Ankara, İzmir, İstanbul, Adana olmak üzere Türkiye’nin her bir köşesine uzman kadromuz ve geniş ağımız ile periyodik kontrol hizmeti vermekteyiz. İş ekipmanı kaynaklı kazaların önüne geçebilmek için ekipman, tesis ve tesisatların periyodik kontrollerinin yaptırılması gereklidir. Konusunda uzman, güncel mevzuat ve standartlara hâkim, gelişen teknolojileri takip eden, risk temelli yaklaşım sunabilen FQC Standard ekibine güvenebilirsiniz.

Kaldırma Tablası:

Kaldırma tablası bir yükün belirli bir seviyeye kaldırılması için kullanılan, düz bir zemine sahip, hidrolik veya pnömatik güç ile tahrik edilen kaldırma ekipmanlarıdır, kaldırma masası da olarak adlandırılmaktadır. Kullanıldığı alanlara örnek vermek gerekirse; üretim bandı seviyesine kadar kaldırılarak sanki bandın devamıymış gibi seviyelemeye ve üzerinden ürünün alınması veya taşınması sağlanarak çalışanın ergonomisine zarar verici hareketlerden kaçınmayı sağlar. Bazı gelişmiş sistemlerde üzerinden ürün aldıkça otomatik olarak kendini uygun yüksekliğe ayarlayabilmektedirler. Yine bir diğer örnek ağır kalıpların bakım masasına kaldırılmasında kullanılabilmektedirler.

Kaldırma tablaları sabit olabildiği gibi seyyar olarak ta kullanılabilen tipleri vardır. Seyyar sistemler genellikle manuel olarak tahrik edilen hidrolik sistemlerdir. Özellikle sabit olarak kullanılan kaldırma tablaları üretim bandının bir parçası olarak görüldüğü için bir kaldırma ekipmanı olduğu gözden kaçabilmektedir.

Kaldırma tablalarının periyodik kontrollerin de statik deneyleri; güç tahrikli kaldırma tablaları maksimum kapasitesinin 1,25 katı yük ile, manuel çalışan kaldırma tablaları ise maksimum kapasitesinin 1,5 katı yük ile test edilmelidirler. Dinamik deneyi ise; maksimum kaldırma kapasitesinin 1,1 katı yük ile test edilmelidir. Kaldırma tablalarının periyodik kontrolleri İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği’ne göre yılda en az bir defa yaptırılması zorunludur. Periyodik kontrol sıklığı ekipmanın kullanım koşulları, üretici tavsiyesi, risk analizi sonuçları, ramak kala vb. durumlar göz önüne alınarak sistematik yaklaşımla belirlenmesinde fayda vardır.

Kaldırma tablalarının periyodik kontrolleri Ekipnet sistemine kayıtlı makine mühendisleri, mekantronik mühendisleri, makine veya metal eğitimi bölümü mezunu teknik öğretmenler ya da makine tekniker veya yüksek teknikerleri tarafından yapılır.

Kaldırma tablalarının; ilk kullanımda, ağır bakım onarım sonrası, 3. Yıl kontrollerinde ekipman maksimum kaldırma kapasitesi baz alınarak statik deney ve dinamik deneyler uygulanmalıdır.

Diğer kalan sürelerde ekipman işletme kapasitesindeki bir yük ile yük testine tabi tutulmalıdır. Yük testinde fonksiyonlarının tamamı test edilmelidir. Yani kaldırma, indirme vb. tüm hareketler yaptırılmalı ve güvenli olup olmadığı kontrol edilmelidir.

Kaldırma tablalarının bakım onarım sicil defterlerine işlenen periyodik kontrol süreçleri incelenerek hangi zaman periyodunda olduğu tayin edilip statik ve dinamik testlerin zamanı ve işletme yük testi zamanı belirlenmeli ve ona göre uygulanmalıdır.

FQC Standard olarak başta Ankara, İzmir, İstanbul, Adana olmak üzere Türkiye’nin her bir köşesine uzman kadromuz ve geniş ağımız ile periyodik kontrol hizmeti vermekteyiz. İş ekipmanı kaynaklı kazaların önüne geçebilmek için ekipman, tesis ve tesisatların periyodik kontrollerinin yaptırılması gereklidir. Konusunda uzman, güncel mevzuat ve standartlara hâkim, gelişen teknolojileri takip eden, risk temelli yaklaşım sunabilen FQC Standard ekibine güvenebilirsiniz.

Kaldırma Aksesuarları (Kanca Altı Bağlantı Aparatları):

Kaldırma aksesuarları kaldırılacak yüke ve kaldırma ekipmanının uyumu için özel olarak tasarlanan bağlantı elemanlarıdır. Kaldırma aksesuarı; (Kanca altı bağlantı aparatı) genel olarak; mapa, bez sapan, zincir sapan, kurt ağızı, kıskaç, vakumlu kaldırma aparatı, manyetik kaldırma aparatları vb. ekipmanlardır.

Bir kaldırma operasyonunda kullanılan ekipmanların maksimum kaldırma kapasitesi, değerlendirilirken en zayıf ve kapasitesi en düşük ekipmanın kaldırma kapasitesine eşit olmalıdır. Her kaldırma ekipmanı ve aksesuarı titizlikle ele alınıp periyodik kontrolleri aksatılmadan yaptırılmalıdır.

Kaldırma aksesuarları kaldırılacak yüke uyumlu olmalıdır. Kaldırma aksesuarının yük altındaki davranışları, bağlantı şekilleri vb. konuları hakkında bilgi sahibi personel tarafından kullanılmalıdır. Örneğin keskin kenarları olan yükler bez sapan ile kaldırılmamalı, boru gibi içi boş yuvarlak yükler halat sapanla kaldırılmamalı, kaldırılacak yükler kaldırma aksesuarının kapasitesine uygun olmalı vb.

Kaldırma aksesuarları her kullanım öncesi göz ve el yordamı ile kontrol edilmelidir. Günlük olarak raporlanmalıdır. Kaldırma aksesuarları güç tahrikli (elektrikli, dizel vb.) sistemler ile birlikte kullanılacak ise maksimum kaldırma kapasitesinin 1,25 katı kapasitesine eşit bir yük ile statik teste tabi tutulmalı, manuel kaldırma sistemleri ile birlikte kullanılacak kaldırma aksesuarları ise maksimum kaldırma kapasitesinin 1,5 katı yük ile statik teste tabi tutulmalıdır. Test sonucunda herhangi bir hasar oluşmamalıdır.

Kaldırma aksesuarlarının periyodik kontrolleri Ekipnet sistemine kayıtlı makine mühendisleri, mekantronik mühendisleri, makine veya metal eğitimi bölümü mezunu teknik öğretmenler ya da makine tekniker veya yüksek teknikerleri tarafından yapılır.

Kaldırma aksesuarlarının; ilk kullanımda, 3. Yıl kontrollerinde ekipman maksimum kaldırma kapasitesi baz alınarak statik deney uygulanmalıdır.

Diğer kalan sürelerde ekipman işletme kapasitesindeki bir yük ile yük testine tabi tutulmalıdır. Test sonunda herhangi bir deformasyon oluşmamalıdır.

Kaldırma aksesuarlarının bakım onarım sicil defterlerine işlenen periyodik kontrol süreçleri incelenerek hangi zaman periyodunda olduğu tayin edilip statik ve dinamik testlerin zamanı ve işletme yük testi zamanı belirlenmeli ve ona göre uygulanmalıdır.

FQC Standard olarak başta Ankara, İzmir, İstanbul, Adana olmak üzere Türkiye’nin her bir köşesine uzman kadromuz ve geniş ağımız ile periyodik kontrol hizmeti vermekteyiz. İş ekipmanı kaynaklı kazaların önüne geçebilmek için ekipman, tesis ve tesisatların periyodik kontrollerinin yaptırılması gereklidir. Konusunda uzman, güncel mevzuat ve standartlara hâkim, gelişen teknolojileri takip eden, risk temelli yaklaşım sunabilen FQC Standard ekibine güvenebilirsiniz.

Halatlı-Zincirli Çektirme:

Çektirme ekipmanları elle tahrik edilen, iki cisim arasında gerdirme işlemi yapılabilen vinçli sistemlerdir. Caraskallarda olduğu gibi az bir güç uygulayarak çok ağır cisimlerin hareket ettirilmesi sağlanabilmektedir. Çektirme sistemleri ile ya sabit bir mesnete doğru sabit olmayan bir cisim çekilir ya da iki sabit olmayan cisim birbirlerine doğru çekilir.

Araçların kurtarılmasında, boruların montajlanmasında, şaselerin şekil verilmesinde vb. birçok alanda kullanılmaktadırlar.

Halatlı çektirme sistemine sahip ekipmana trifor denir. Triforun halat sisteminden dolayı çalışma mesafesi yüksektir. Triforlarda aşırı yüklenmeye karşı emniyet sistemi olduğundan iş kazalarına karşı korunma sağlamaktadır.

Zincirli çektirme sistemine sahip ekipmana hubzuğ (obcuk) denir. Çalışma mesafesi trifora göre daha kısadır. Genellikle fabrika sahalarında, inşaat alanlarında daha sık tercih edilmektedir. Caraskaldan farklı olarak hubzuğlar yatay olarak çalışabilmeleridir.  Boruların bağlanmasında, çelik konstrüksiyon montajı vb. çekme kuvvetinin ihtiyaç duyulduğu alanlarda kullanılır.

Zincir boyu genel olarak 1,5 metre boyunda olduğundan kısa çalışma mesafesine sahiptirler, zincir değiştirilerek çalışma mesafesi artırılabilir.

Kaldırma tablalarının periyodik kontrollerin de statik deneyleri maksimum kapasitesinin 1,5 katı yük ile test edilmelidirler. Dinamik deneyi ise; maksimum kaldırma kapasitesinin 1,1 katı yük ile test edilmelidir. Halatlı/Zincirli çektirmelerin periyodik kontrolleri İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği’ne göre yılda en az bir defa yaptırılması zorunludur. Periyodik kontrol sıklığı ekipmanın kullanım koşulları, üretici tavsiyesi, risk analizi sonuçları, ramak kala vb. durumlar göz önüne alınarak sistematik yaklaşımla belirlenmesinde fayda vardır.

Halatlı/Zincirli çektirmelerin periyodik kontrolleri Ekipnet sistemine kayıtlı makine mühendisleri, mekantronik mühendisleri, makine veya metal eğitimi bölümü mezunu teknik öğretmenler ya da makine tekniker veya yüksek teknikerleri tarafından yapılır.

Halatlı/Zincirli çektirmelerin; ilk kullanımda, ağır bakım onarım sonrası, 3. Yıl kontrollerinde ekipman maksimum kaldırma kapasitesi baz alınarak statik deney ve dinamik deneyler uygulanmalıdır.

Diğer kalan sürelerde ekipman işletme kapasitesindeki bir yük ile yük testine tabi tutulmalıdır. Yük testinde fonksiyonlarının tamamı test edilmelidir. Yani kaldırma, indirme vb. tüm hareketler yaptırılmalı ve güvenli olup olmadığı kontrol edilmelidir.

Halatlı/Zincirli çektirmelerin bakım onarım sicil defterlerine işlenen periyodik kontrol süreçleri incelenerek hangi zaman periyodunda olduğu tayin edilip statik ve dinamik testlerin zamanı ve işletme yük testi zamanı belirlenmeli ve ona göre uygulanmalıdır.

Kalite Güvenle Başlar!

FQC Standard müşteri hizmetleri ile iletişime geçerek süreçlerinizi hızlı ve etkin bir şekilde ilerlemesi için bir başlangıç yapın!